Om drømme

Endelig når jeg op til overfladen i gangen før dækket. Jeg venter på det rette øjeblik. Men der er gået for lang tid før jeg fik beskeden. Salonen på dækket er fyldt med mennesker. Det er allerede eftermiddag menneskene soler sig på dækket.
En fuld ældre herre, halv halm, halv menneske kommer stavrende imod mig i gammeldags postjakke. Han kender åbenbart til min mission. Flæbende overtaler han mig til at skyde sig i stedet. Jeg gør det, men han dør ikke, han er budbringeren og kan derfor ikke dø. I stedet får jeg ham på slæb. Alle på dækket har hørt skuddet, de er opskræmte. De ser mig og mistar mig for redningsmanden. Missionen mislykkedes totalt.

drømmesekvens fra "He-woman"

 

Jeg har arbejdet med udgangspunkt i egne drømme, som billedmateriale for tegninger og lydinstallationer. Tegningerne som er vist er lavet ud fra billedskift i drømmene. De er fiktive genstande som har fået drømmen til at skifte karakter, en række punkt nedslag.
Med lydinstallationer har jeg arbejdet mere direkte med drømmen som fortælling og en tilstand af billedstrøm.

Teksten er et uddrag fra lydinstallationen "He-Woman" vist i Galleri Campbells Occasionally dec.95 Lydinstallationen var et fuldstændig mørklagt rum, gennem "mure" af sort tykt stof hørtes der syv udvalgte drømmefortællinger. Drømmene som jeg havde indtalt om morgnen, indkredsede lytteren fra alle sider. Det mørklagte rum skulle bringe lytteren tilbage til den tilstand lige før opvågning og forhåbentlig til en større åbenhed overfor fortællingen.
Stemmen i mørket fortalte mumlende, monotont og uanfektet om mord, ødelæggelse, utrolige landskaber og arkitektur. Drømmene blev præsenteret som fortællinger med et handlings forløb. Hovedpersonen havde overnaturlige kræfter og skiftede ofte køn eller var tvekønnet. Selve kønsskiftet skete efter en række voldshandlinger, deraf titlen "He-Woman".

"Jeg tror, at fornemmelsen af flydende grænser er central, når der skal skabes en illusion af, at man bevæger sig ind i en anden virkelighed. Marika Seidlers totale mørklægning havde selvfølgelig en fremmedgørende effekt på ens opfattelse af tid, sted og krop. Man mistede så at sige sig selv i mørket". Søren Martinsen "Meanwhile, Next door", "Øjeblikket" nr.32/33. sommer 97.

Skibet sejler langsomt væk, mens jeg flygter ind i Nordhavns gader, med en konvolut i inderlommen. Den eneste sikring for at begynde et nyt liv igen som kvinde.
For enden af gaden kravler jeg op ad en høj stige. Helt op til banelegemets plateau. Skinnerne er forsvundet. Jeg vender om, en stor park er vokset frem og ud i luften. Den dækker hele byen og hvor banelegemet var, flyder en flod.
Jeg mærker efter brevet i lommen, det er tabt. Jeg vil klatre ned igen for at lede efter brevet. Men byen er forsvundet under parkens overflade. I stedet rutcher jeg ned i floden.
En kvinde rækker mig er barn ud over kanten. Det falder grinende ned i vandet. Floden er blød og behagelig. I det jeg dykker ned mod bunden, ser jeg hvorfor; vandet svømmer med gennemsigtige lig.

drømmesekvens fra "He-woman"
Marika Seidler

"He Woman" a sound installation by Marika Seidler

Finally I reach the surface in the hallway before the deck. I am waiting for the right moment.

Too much time has passed since I got the message. The Salon is crowded. It's already noon, and people are sunbathing outside on the deck.

A drunk elder gentleman, half human half hay, is walking towards me in an old postman's jacket. Apparently he knows about the mission. He convinces me to shoot him instead. I do it, but he doesn't die. He is the messenger and can therefore never die. Instead I have to carry him about over my shoulder since he can no longer stand and is in a terrible mess. Having heard the shot, everyone on deck is frightened. My appearance attracts their attention and they think I am the one who comes to rescue them. The mission has completely failed.

"He Woman" a sound installation by Marika Seidler

The ship sails away slowly, while I escape in the streets of Northhaven with an envelope in my inner pocket-the only assurance I have for starting a new life as a woman. At the end of a street, I climb a tall, steep ladder all the way up to the platform with railroad tracks. They have disappeared. When I turn around to climb down again, a huge park has grown up and out into the air. It covers the city, and the railroad track is changed into a river.

I reach for the letter in my pocket-it's gone. I want to climb down in the street again and search for the letter, but the city has disappeared beneath the park's surface. Instead, I slip backwards down into the river.

He woman is a sound installation consisting of a completely dark room. Through walls of black molten were heard the stories of seven dreams. The dreams are recorded by me shortly after my awakening in the morning. The texts are extracts from a dream called He Woman, which consists of many changes of appearance and sex.

The change of sex releases a lot of violence and an ongoing movement of the different environments.

My idea to use dreams as stories for an exhibition.

Marika Seidler

 

Biografi / Biography:

Marika Seidler Født / born 1972, Denmark.
Viktoriagade 11,3 tv. 1655 Cph, Denmark. V. Ph./fax: 31 22 51 23.

Uddannelse / Education:

1994- Det Kongelige Danske Kunstakademi, .
 
Udstillinger / Exhibitions:
1997 Kvinder på værtshus, event på / an evining a the bar "The Moose", The Moose is loose, København, Sheeps without meadows, Kunstakademiet udstillingssted / exhibition place, Peder Skramsgade 17, København, Insomnia, Kvinfor, København,
Voice/Over- logbook for blind passengers, en lydinstallation under Rådhuspladsen / a sound exhibition under the town hall square, København.
1995 He-Woman, (solo) Campbells Occasionally, København, 2 dimensional Theory, Nikolaj Udstillingsbygning, København,
Billund 95, Billund Skulpturpark, Billund (DK), Hotel Inter, Hotel Inter, Istanbul.

Projekter / Projects:
1996 This really nice, Planetariet/Viktoriagade, Arr. Aircondition med / with Lothar Hempel , København,The Party, Peder Skramsgade 1, Arr. Dominique G. Foerster, København, Bogprojekt Berlin, Berlin. Arr. Frans Jacobi & Hans Hemmert, (G)
1994 On location, Bredgade, Arr. Frans Jacobi & Axel Lieber, København,

Illustrationer / Illustrations:
ARTLAND, art magazine, Spring and Summer 1996. Drawings, København.

Video:
Assistent on "Safe Condition, Lost in Paradise" by Lars Mathisen 1993, København.
Video editing of "This really nice" in collaboration with Lothar Hempel, 1996, København.
Video editing of "GLOBE Compartments (Documentary)", 1997, København.

Repræsenteret på / Represented at:
Nordjyllands Kunstmuseum, Ålborg (DK)

Projekter / Projects:
1996 - 98 Projektkoordinatogruppe / Projectcoodinatorgroup Aircondition.