Kunstteori og Feminisme

Seminar af Laura Cottingham, kunstkritiker og kurator fra New York.
Arrangeret af Aircondition


"If it is in accordance with student interest , I think I should like to share the extensive visual and textual archive I have assembled on 70s feminist art, including slides, videos, and writings. The workshop would consist of discussions on the making and legacy of first generation feminist inspired works from Europe (including Denmark) and the USA, and would address asethetic questions concerning the general relationship between art and politics, the possibilities for art produced outside the dominant apparatus, and the specific challenge and necessity of producing & acute; new` images of women."

Laura Cottingham


Seminaret havde 24 deltagere fra
Det Kongelige Danske Kunstakademi, København, Det Jyske Kunstakademi, Århus, "moderne kultur og formidling" og "kunsthistorie" på Københavns Universitet.

Inden seminaret begyndte havde vi læst følgende tekster af Laura Cottingham:
"How many bad feminists does it take to change a lightbulb" interview fra "Øjeblikket" af Katya Sander om udstillingen "Nowhere" på Lousianna og katalogteksten fra denne udstilling. Samt tekst fra martsnummeret af Paletten.

Fredag : Introduktion for alle til seminaret. Alle fortalte om deres ønsker til workshoppen, og hvorfor de mente den var nødvendig.
Følgende var et gennemgående træk i elevernes argumentation:
Manglende/ingen viden om feministisk kunsthistorie i USA, Europa og Danmark.
Oplevelser af elevgennemgange hvor lærerne refererer til arbejder som indeholdende kvindelige attituder uden at kunne give nogen klar referenceramme. Disse postulater opfattes som almengyldige uden egentlig viden omkring emnet. Et ambivalent forhold opstår til kvindelige kunstnere fra ældre generationer som almindeligvis kun omtales som jokes. Manglende viden om hvad der skete, og hvor de er i dag.

Mandag: Åbent foredrag og forevisningen af videoen "Not for Sale"; en videohistorik over den feministiske kunstbevægelse i USA, 1970-79. Laura Cottingham diskuterede undersøgelsen, motivationen og processen bag "Not For Sale", kunsthistorievideoen hun påbegyndte i 1992 og vil udgive i slutningen af 1997. Hun viste uddrag fra den 90-minutter lange bånd og talte om uafhængig videoproduktion , feministisk historie, non-konmercielle kunstpraksiser og kunstuddannele i USA.

Tirsdag:
Lysbilledforevisning som blev vist over flere dage med efterfølgende diskussion.
Her et udpluk af kunstnere og grupperinger:
Martha Rosler, Robin Welch, Miriam Shapiro, Jill Johnston, Judith Chicago, Susan Lacy, Woman House L.A., Leslie Labowitz, Fresno program, Yvonne Rainer, Lucy Lippard, Isadora Duncan, Adrian Piper, Dottie Attie, Eleanor Antin, Emma Amos, Gail Sanchy, Ida Appelborg, Susan Mogul, Linda Benglis, Joan Semmel, Barbara Chase Riboud, Sandy Orgel, Tee Corinne, Barbara T Smith, Betsy Damor, Carolee Schneeman, Hannah Wilke, Shame Wolleman, Senga Nangudi, Ana Mendieta, Faith Ringgold, Eleanor Holmes, Ardele listen, Harmony Hammond, Kate Millet, Rachel Rosenthal, Howardeena Pindell.
Gruppen blev enige om at lave en research af danske forhold.

Onsdag: Lysbilledeforevisning

Diskussion af seminarets praktiske muligheder. Forslag: vinduesudstilling i galleri Campbells Occasionally, undersøgelse af kvindelige kunstneres samarbejde med kvindebevægelsen i 60/70 'ernes København, kontakte Tania Ørum. Hendes introduktion om dekonstruktivisme fra "Køn og moderne tider" læses til mandag. Tania Ørum lektor i litteraturhistorie ved Københavns Universitet.

Torsdag: Vinduesudstillingen droppes. Vi vælger udelukkende at fokusere på det faglige.
Diskussion af teksterne fra udstillingen "Kroppen som Membran" på Brandts klædefabrik i Odense arrangeret af Kirsten Justesen og Valie Export i 1996. I denne forbindelse diskuteredes Kristin Stiles tekst " Never Enough" som blev udeladt fra kataloget.

Fredag: diskussion af Akademiets struktur, manglen på kvindelige professorer, manglen på kvinder i udstillingerne, hvorfor, hvad gør vi selv!

Mandag: Mette lavede et oplæg om Tania Ørums holdning til dekonstruktivisme, postmodernisme og hendes bud på en opløsning af denne. Diskussion af Tania Ørums tekster: "Hvor er vi så henne? - om postmodernisme og feminisme" fra bogen "Køn og moderne tider" og teksten "Nu er det ikke sjovt længere" fra tidsskriftet "Kritik".
Diskussion af den franske tradition, som Tania Ørum refererer til.
Filmforevisning: Lissie Corfixen "Før vi vågner" 1976 og Mette Knudsens "Rødstrømper".

Tirsdag: Filmforevisning: Kirsten Justesen og Jytte Rex
"Tornerose" 1971.
Diskussion af filmen og de film der blev vist om mandagen. Diskussion af de repræsenterede kvindebilleder, kunstneriske intentioner, brugen af seksualitet som privat eller politisk, de æstetiske valg og principper etc.

Onsdag: Kirsten Justesen var inviteret. Hun viste lysbilleder af egne og fælles projekter fra 60/70 'erne, samarbejder med kvindebevægelsen, værker af danske og internationale kunstnere.
Diskussion af Kristin Styles tekst til udstillingen "Kroppen som membran". Debat om forskellighederne mellem europæisk og amerikansk samfundsstruktur og kunstverden.

Torsdag: Lysbilleder og diskussion
. "Not for Sale" blev vist igen. Middag om aftenen.

Fredag: Afslutning og evaluering af forløbet og diskussion af den kommende aktion "Kvinder på værtshus", dens muligheder og faldgrupper.